Chinook CH-47 Koninklijke Luchtmacht

De CH-47 Chinook (type D en F) is een middelzware transporthelikopter. De helikopter met de karakteristieke tandemrotor is uitermate geschikt voor het snel vervoeren van grondtroepen, materieel, wapens, proviand en andere voorraden naar het slagveld. Het toestel staat inmiddels wereldwijd bekend als multifunctioneel militair werkpaard.

  • transport van personeel en materieel;
  • operaties met 11 Luchtmobiele Brigade (bijvoorbeeld paradroppings);
  • speciale operaties met Special Operations Forces;
  • gewondenvervoer en andere humanitaire ondersteuning;
  • zoek- en reddingsacties;
  • brandbestrijding;
  • het vervoer van (bouw)materiaal naar moeilijk bereikbare plaatsen.

Het laden en lossen gebeurt snel via de laadklep aan de achterzijde. Grotere vrachten kunnen onder de romp worden vastgehaakt. De Chinook heeft een groot hefvermogen. Met de 3 haken onder het toestel kan een externe lading (slingload) tot een gewicht van 12.701 kilo worden vervoerd. In de romp van de helikopter kunnen 57 volledig bepakte militairen, 10.000 kilo lading of 24 stretchers met mensen worden vervoerd. Alle Chinooks kunnen worden uitgerust met een extra reddingslier (hoist).

Specificaties

  • fabrikant: Boeing Defense, Space & Security
  • aantal: 17 (11 CH-47D’s, 6 CH-47F’s)
  • op termijn: 20 (6 CH-47F’s, 14 CH-47F MYII CAAS’)
  • lengte romp: 15,9 meter
  • hoogte: 5,8 meter (draaiende achterste rotor), 4,9 meter (stilstaande achterste rotor)
  • breedte: 3,7 meter (zonder rotoren)
  • rotordiameter: draaiende rotor 30,2 x 18,3 meter. Rotor zowel voor als achterkant heeft 3 bladen, 218-227 omwentelingen per minuut
  • tandemrotorconfiguratie: 2 rotorsystemen achter elkaar die in tegenovergestelde richting draaien. Hierdoor heeft de Chinook geen staartrotor nodig.
  • motoren: 2, type turboshaft Honeywell T55-L-714A. De nieuwe CH-47F is uitgerust met 2 T55-GA-714A-motoren.
  • vermogen: maximaal continu 3.069 kilowatt per motor; maximaal incidenteel gedurende 2,5 minuten 3.704 kilowatt per motor
  • gewicht: leeg ongeveer 11 ton, maximaal ongeveer 24 ton
  • snelheid: maximaal 315 kilometer per uur
  • bereik: referentie missie 250 kilometer (dit is de heenafstand- en terug), zonder nuttige belasting 324 kilometer. Het vliegbereik kan worden vergroot door het gebruik van extra brandstoftanks in de cabine.
  • Registratienummers D-661 tot en met D-667 (gemodificeerde helikopters);
  • D-101 tot en met D-106 (nieuwe helikopters); D-104 en D-105 gingen verloren in Afghanistan);
    D-890 tot en met D895 (de 6 CH-47F’s)
  • kleur: egaal bronsgroen (CH-47D) of grijs (CH-47F)
  • brandstof: maximaal 3.822 liter in meerdere brandstoftanks (wanneer het maximum aan brandstof wordt meegenomen kan circa 10.200 kilo lading worden vervoerd). Met extra tanks in de cabine kan de brandstofcapaciteit vergroot worden met circa 2.800 liter. De CH-47 kan 3 extra tanks meenemen.
  • Vlieghoogte: 7.000 meter bij 2 motoren met maximaal vermogen; 2.400 meter bij 2 motoren inclusief maximaal gewicht; 3.300 meter service ceiling.
  • Passagiers: 33 volledig bepakte militairen. Daarnaast kunnen maximaal 24 personen zittend op de vloer worden meegenomen. Totaal dus 57 bepakte militairen.
  • Lading extern: onder de helikopter kan met behulp van 3 haken ook vracht worden vervoerd. Zowel de voorste als de achterste ‘cargo-hook’ kan worden belast met maximaal 9.072 kilo. De centrale cargo-hook kan maximaal 12.700 kilo dragen. Het totale gewicht (intern + extern + brandstof) mag niet meer zijn dan 13.343 kilo.